Thursday

aku ingin berpurdah...



jauh dalam sudut hati aku ..tersimpan satu hasrat yang aku sendiri tak pasti sama ada akan tercapai atau pun tidak.aku ingin berpurdah.tapi aku tak la secantik artis sehingga perlu berpurdah. aku ingin berpurdah sekadar untuk menjaga hati dan aku rasa aku lagi selamat dan yakin kalau berpurdah.tapi bila teringatkan apa yang kawan aku pernah cakap dulu buat aku rasa sampai bila-bila pun aku tak kan dapat untuk berpurdah.

"minah(bukan nama sebenar) apa pendapat kau kalau aku nak pakai purdah ?"

"aku rasa xpayah laa weyh ..lagipun lebih baik kau betulkan dulu diri kau tu kalau nak pakai purdah "

"maksud kau ?"

"ye la perbaiki akhlak tu dulu "

aku mengaku aku bukannya tergolong dalam kalangan orang yang mahir tentang agama, apa yang aku tahu pun semuanya yang disampaikan daripada ustaz, ustazah, ceramah, buku , apa yang ayah aku cerita,taklim abang aku tiap petang dan aku bukanlah budak sekolah agama.

aku bukanlah baik sangat..aku budak perempuan biasa yang masih mencari dan belajar cara hidup islam sebenar.kadang2 aku tewas dengan dunia dan buat silap .

kalau aku pakai purdah aku mesti dah bawa imej yang baik,orang yang pakai purdah ni mostly mereka yang alim or dengan kata lain yang pandai bab - bab agama ni.so in case kalau aku ada buat salah ker nanti aku da bawa impression yang tak baik untuk orang yang berpurdah .

aku xtahu sama ada aku patut atau pun xperlu untuk berpurdah yela berpurdah ni kan sunat jer hukumnya lagipun Malaysia ni xramai perempuan yang berpurdah dan jarang jumpa kan.

entahlah, biarlah masa yang tentukan segalanya aku pasrah :)

No comments: